Goldagsløpet har blitt en institusjon i bilcrossmiljøet. Fra den første utgaven i 1990, der ikke ukjente Per Biksrud sto igjen på toppen av seierspallen, har løpet vokst både i status og størrelse for hvert eneste år. Når treningens første bil drar over kulen på Fuglehaugen Motorsenter fredag ettermiddag, vil det stå godt over 300 førere og vente på sin mulighet til å gjøre en siste test av gromvogna før første heat drar av startplata lørdag morgen.
Historien har fortalt oss at det er fryktelig vanskelig å vinne på Gol i noe annet enn VW Boble. I hvert fall om vi ser på seniorklassen. Den siste som klarte å vinne et storløp på Fuglehaugen i noe annet enn boble, var svenske Per Christensson som vant Landsfinalen i 2012 med en Opel Corsa. Som en kuriositet kan vi nevne at Jørn Grinden ble nummer to i det samme løpet, naturligvis i Saab.
En kjapp titt på startlista er ikke nok for å plukke ut favorittene til dette løpet. Det regelrett kryr av navn man vanligvis ville sett i en A-finale, men i solsteika 800 moh kan man ikke ta noe for gitt. Bare spør Bjørnar Endrerud som i 2013 ledet A-finalen i juniorklassen fra start helt til det gjensto kun to svinger. Da stoppet Ford Escort MK2’en og Ruben Setra overtok ledelsen og seieren i løpet.
Besøk NMK Gols hjemmesider for mer informasjon om løpet:
-Tilleggsregler med tidsskjema
Nettopp Bjørnar Endrerud er en mann det snakkes om i 2025 også. Etter et vellykket innhopp i NM Rallycross i år er han tilbake i bilcrossbil, og med en potent Escort MK2 i hvit/gul/blå-dekor håper vi på ordentlig sang fra motorrommet når Endrerud kaster den gamle Forden rundt Fuglehaugen.
Videre i seniorklassen er det vanskelig å komme utenom Ole Henry Steinsholt. Fra internasjonal satsing til vårløp på Kongsberg. Steinsholt kommer alltid med gjennomførte biler og motorer, og når vi vet at han sitter i samme VW Bobla som han gjorde under fjorårets Goldager, som endte med punktering fra ledelse i A-finalen, er det dumt å ikke sette ei stjerne eller to bak navnet hans.
Kasper Sevaldholet er en av nykommerne i seniorklassen. 21 år gammel har han allerede rukket å etablere seg som en av dem man stopper opp og følger litt ekstra med når han står på startplata. Denne sesongen er han den som har kvalifisert seg til Landsfinalen på Hamar flest ganger, og det spiller absolutt ingen rolle om det spinner foran eller bak. Det går akkurat like fort uansett.
Juniorklassen leverer alltid spenning fra start til slutt, og der seniorklassen på Gol som regel domineres av Bobler er juniorklassen mer åpen. De to siste årene har det sågar vært en fremhjulstrekker som har stått igjen som vinner. Begge gangene med Kristoffer Øyen som pilot. Øyen har tatt steget over i seniorklassen, men at det kan bli gnagerseier i juniorklassen i år også ville ikke vært en gedigen overraskelse
Vi kan starte med lillebroren til Kristoffer. Aleksander Øyen kan fortsette familietradisjonen og ta hjem seieren. En smultring i sisteomgangen på Landsfinalen for juniorer i fjor fratok Øyen muligheten til å kjøre A-finale, så at han har tempoet og kvaliteten som trengs er hevet over enhver tvil.
Nederst på startlista i juniorklassen finner man Ask Levorsen Jacobsen. Nore og Uvdal har fostra mange sjåfører med store meritter, og at Levorsen Jacobsens navn skal tegnes inn på lista er det snart ingen tvil om. Han er i glødende form, og kommer fra en perfekt helg under Smådølfestivalen på hjemmebane forrige helg. 70/70 poeng fra de innledende omgangene var 10 mer enn andremann på lista, og i A-finalen var Jacobsen aldri trua.
Levorsen Jacobsen har dog flere klubbkamerater som kan stikke kjepper i hjula hans. Maren Fulsås er kanskje Norges beste juniorjente når alt klaffer. På Smådølfestivalen var Fulsås enten nummer én eller nummer to i alle gangene hun så målflagget. Dessverre plagdes hun av tekniske problemer, og med tre brutte omganger måtte Fulsås nøye seg med “kun” en 14. plass på den endelige resultatlista.
Det er rundt 30 damer som skal gjøre opp om seieren i den klassen, og her finner vi førere som gjør comeback, tidligere vinnere med både hekkmotor og frontmotor, og et par outsiders som kan hamle opp med hvem som helst.
Fjorårsvinneren, Trine Opsahl, skal naturligvis nevnes blant de heteste kandidatene til seieren. Opsahl kommer fra A-finale på damelandsfinalen, og vi vet at hun har både erfaringen og evnene som trengs for å vinne på Fuglehaugen.
Av hjemmeførerne er det Silje Solbakken, som vant i 2023, og Tinni Jensvoll Møllerplass som stikker seg mest ut. Spesielt Møllerplass fortjener og nevnes. Ungjenta har vist ved flere anledninger at hun er ei av de aller raskeste bilcrossdamene vi har her til lands, og kanskje er 2025 året der alt klaffer på hjemmebane?
Judith Rafoss var et fryktet navn på bilcrossbaner på Sørlandet på midten av 2000-tallet. Da kjørte gjerne Rafoss i seniorklassen, og boblene hun kjørte hadde alltid pulveret som trengtes for å hamle opp med gutta. Nå er Judith påmeldt med Honda Civic og det blir spennende å se om det går like fort i en gnager i 2025 som det gjorde i bobler for 20 år siden.
For første gang kan også de som ikke finner veien til fjellskrenten på Fuglehaugen følge løpet. NMK Gol melder at Goldagsløpet kan følges i sin helhet på deres YouTube-kanal. Et etterlengtet tilbud som kommer til å bli tatt godt imot blant bilcrossinteresserte i Norge!